Inspiration

Apakah Peranan Lalat?

0
Please log in or register to do it.

Sedar tidak sedar, mungkin ramai manusia seperti saya yang sering tertanya tanya tentang hal hal yang kritis seperti ini.

Lalat merupakan satu haiwan yang paling tidak disukai kerana ianya merupakan serangga perosak yang sering mengganggu, ia sering hinggap ditempat yang kotor seperti sampah membuatkan kita merasa bahawa lalat merupakan binatang yang kotor dan membawa penyakit.

Dan kita sebagai manusia pasti terfikir dan pernah terdetik didalam hati, “Apakah sebenarnya peranan lalat?”

Peranan lalat

1.Mangsa dan pemangsa

Lalat memainkan banyak peranan dalam rantai makanan sebagai pemangsa dan mangsa. Lalat berfungsi sebagai sumber makanan penting bagi banyak burung, ikan, mamalia dan serangga lain. Nelayan mempelajari tabiat makan ikan permainan untuk memilih umpan lalat yang sesuai untuk masa, tempat dan ikan yang mereka cari. 

2. Maggots Perubatan

Larva kupu-kupu juga dapat digunakan untuk mengobati ulser diabetes, luka “bedsores”, dan luka lain dengan menerapkannya ke kawasan yang dijangkiti. Larva itu akan memakan tisu yang dijangkiti, membersihkan luka dengan air liur antibakteria mereka dan mempercepat pertumbuhan tisu baru.

*Jangan cuba ini di rumah walaupun. Pesakit yang menjalani rawatan maggot diawasi oleh “perawat maggot” yang memantau progress ini.*

3. Membereskan najis dan juga bangkai

Lalat bukan sahaja memakan kotoran tetapi mereka juga membersihkan sisa lain, membantu kita sebagai manusia.

Mereka boleh memakan sampah isi rumah kita dan mengalihkannya dari masuk ke tempat pembuangan sampah. Lalat askar hitam, misalnya, dapat memiliki hingga 600 larva, dan masing-masing mampu memakan setengah gram bahan organik dengan cepat setiap hari. Keluarga kecil ini dapat memakan keseluruhan tong sampah hijau isi rumah setiap tahun.

Lalat bertindak sebagai pemulung yang memakan bahan organik yang busuk sehingga kita tidak perlu mengendalikannya. Ia merupakan peranan yang sangat penting dalam alam sekitar. Sekiranya bukan kerana lalat, akan ada sampah dan bangkai binatang mati di mana-mana. 

Dengan kata lain, lalat sangat penting dalam ekosistem semula jadi tetapi makhluk ini merupakan makhluk perosak dalam masyarakat manusia sama ada bandar atau luar bandar.

Lalat masih memakan bahan organik yang membusuk tetapi mereka juga menyebarkan patogen yang berasal dari sumber tersebut.

Digital Transformation: Are The Glory Days Over?
SHOPLINE Launches New Campaign As Social Commerce Market Soars

Reactions

0
0
0
0
0
0
Already reacted for this post.

Reactions

Waiting for someone to like ?